Projekt „Europa należy do nas!” za nami. Jak pracowaliśmy i bawiliśmy się w Hadze?

Właśnie wróciliśmy z Hagi, pięknego miasta w Holandii, do którego zawitała piętnastka uczniów naszej szkoły wraz z opiekunami – panią Danutą Lipińską i panią Justyną Maruszak. Wciąż powracamy myślami do tego miejsca i ludzi, których tam poznaliśmy. Mieliśmy okazję spotkać się z niezwykle sympatyczną młodzieżą z Francji i Niemiec i pracować z nią w międzynarodowych grupach.

Nasza podróż z Wrocławia do Hagi trwała około 11 godzin. Spotkaliśmy się pod naszym liceum o 2 w nocy i wyruszyliśmy w drogę. Od początku towarzyszył nam dobry humor i ekscytacja związana z nadchodzącym tygodniem. Chcieliśmy jak najszybciej dotrzeć do celu! Do Hagi dotarliśmy przed godziną 14 i udaliśmy się na wstępne zwiedzanie, w oczekiwaniu na naszych kolegów i koleżanki zza granicy. Obejrzeliśmy okolicę hotelu, a potem udaliśmy się do pokoi. Następnie, gdy wszyscy przyjechali już do Hagi, zjedliśmy obiadokolację i przystąpiliśmy do podzielenia się ze sobą narodowymi smakołykami. Były przepyszne! Zostaliśmy też przydzieleni do międzynarodowych grup po około 6-7 osób, w których mieliśmy pracować potem już do końca naszego wyjazdu. Mieliśmy parę godzin na zintegrowanie się, a niedługo potem poszliśmy spać, wykończeni podróżą.

Następnego dnia zwiedzaliśmy Hagę, korzystając z przygotowanych dla nas mapek, na których zaznaczono najciekawsze miejsca w mieście. Mieliśmy przy tym ogromną ilość zabawy, a przy okazji mogliśmy poznać się jeszcze bliżej i porozmawiać trochę z mieszkańcami. Przy każdym z ciekawych miejsc mieliśmy za zadanie zrobić jakieś zabawne zdjęcie, które później dostaliśmy na pamiątkę od nauczycieli. Gdy skończyliśmy zwiedzać, udaliśmy się do hotelu i otrzymaliśmy propozycje tematów na film, które były bardzo różnorodne- od reportażu na temat Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości, po lekcję na temat stereotypów i ich szkodliwości. Zaczęliśmy wstępnie obmyślać scenariusze do naszych filmów. Potem mieliśmy obiadokolację i czas wolny, podczas którego mogliśmy zintegrować się jeszcze bardziej z naszymi kolegami i koleżankami spoza Polski.

Następne dwa dni spędziliśmy na pracy nad naszymi filmami i wielu rozmowach. Prowadziliśmy dyskusje na wiele tematów i otworzyliśmy się na siebie nawzajem. Zwiedzaliśmy także dwa muzea: Muzeum Sztuki Współczesnej i słynne muzeum Mauritshuis, w którym zobaczyliśmy wiele pięknych dzieł sztuki, takie jak znany obraz „Dziewczyna z Perłą”. Czwarty dzień wyjazdu zakończyliśmy oglądaniem przygotowanych przez wszystkie grupy filmów. Poruszyliśmy wiele ważnych dla nas, młodzieży tematów i mieliśmy okazję do dyskusji na każdy z nich.

Ostatniego dnia zjedliśmy śniadanie i przygotowaliśmy sobie jedzenie na podróż. Pożegnaliśmy się z naszymi kolegami i koleżankami i udaliśmy się do Wrocławia. Droga powrotna do naszego miasta zajęła nam 15 godzin, podczas których mieliśmy okazję na zjedzenie ciepłego posiłku.

Haga zachwyciła nas swoim klimatem, urokliwymi uliczkami i genialną architekturą. Jesteśmy także bardzo szczęśliwi, że po wielu latach w końcu udało nam się spotkać z naszymi znajomymi spoza Polski. Nawiązaliśmy prawdziwe więzi, o których będziemy pamiętać bardzo długo. Mieliśmy też styczność ze świetnymi dziełami sztuki, które bardzo nam się spodobały. Projekt „Europa należy do nas!” uważamy za jak najbardziej udany. Może kiedyś uda się go powtórzyć?