Klasa III B w Muzeum Narodowym we Wrocławiu

W ostatni wtorek (12.11.2019r)  klasa III B miała okazję odwiedzić Muzeum Narodowe we Wrocławiu i uczestniczyć w dwóch ciekawych lekcjach. Cała wizyta bazowała na motywach literackich pojawiających się w dziełach sztuki, a możliwych do wykorzystania na maturze.

       W pierwszej części zostaliśmy oprowadzeni po wystawie pt. „Wyrzeźbiony Wrocław”, autorstwa Barbary Andruszkiewicz. Każda sala prezentowała inne źródło inspiracji wrocławskich rzeźbiarzy, będące w dodatku istotnymi motywami literackimi. Wiele dzieł miało swój początek w Mitologii greckiej. W tym wspaniałe rzeźby Christiana Behrensa (np. „Pocałunek Sfinksa”) oraz Pula Schulza („Ilioneus”, przypominający tragedię mitologicznej Niobe i motyw Mater Dolorosa)  Pojawiał się również motyw ciała – akt, czy to w konwencji kubistycznej („Siedząca kobieta” Hanny Koschinsky), czy też zainspirowane antyczną troską o zdrowie i dobrą budowę („Akt kobiecy” Dorothea von Philipsborn). Wystawa zawierała w sobie również rzeźby, będące wyposażeniem wrocławskich kościołów, przede wszystkim elementy ołtarza, ale również wspomnienia o nieistniejących już budowlach.

       Druga część zajęć skupiona była wokół obrazów, jednak rozpoczęliśmy ją od obejrzenia wspaniałej tkaniny z historią Zbawienia, na której uwiecznione zostały sceny biblijne ze Starego i Nowego Testamentu w celu zaznajomienia wiernych Kościoła Protestanckiego z treścią Pisma Świętego. Następnie zapoznaliśmy się z motywami literackimi na obrazach m.in. Jana Matejki („Konrad Wallenrod” z powieści poetyckiej A.Mickiewicza), Wilhelma Leopolskiego („Klucznik Gerwazy” z epopei narodowej), Franciszka Smuglewicza (nawiązującego do „Iliady” na obrazie pt. „Achilles przyjmuje posłów z darami od Agamemnona”) oraz wielu innych wybitnych malarzy polskich, takich jak Jacek Malczewski (zainspirowany swoim mistrzem- Matejką-  wplatał wątki narodowe i historyczne w swoje symboliczne obrazy). 

       Wizyta była bardzo merytoryczna, przygotowująca do egzaminu maturalnego z języka polskiego przez wielość ukazanych tekstów kultury, z których każdy mógł wybrać lepiej dla siebie przyswajalne teksty kultury, w dodatku przebiegła w spokojnej, muzealnej atmosferze. 

 

Napisała Julia Szostek – klasa III B