Wyprawa edukacyjna na Litwę i Łotwę – nagroda dla laureatów I stopnia 9. edycji Ogólnopolskiego Konkursu IPN „Sprzączki i guziki z orzełkiem ze rdzy…”

W dniach 9.09.2018-14.09.2018 laureatki I stopnia 9.edycji Ogólnopolskiego Konkursu „Sprzączki i guziki z orzełkiem ze rdzy…” uczestniczyły w wyprawie edukacyjnej na Litwę i Łotwę. Organizatorem wyjazdu był Instytut Pamięci Narodowej w Warszawie. Podczas wyjazdu udało nam się zobaczyć: Giby – miejsce pamięci związane z Obławą Augustowską, Sejny – miasteczko przygraniczne znane z powstania sejnieńskiego z 1919 r., Kopciowo, gdzie zapaliliśmy znicze na grobie bohaterki powstania listopadowego Emilii Plater, Wilno z wieloma miejscami związanymi z polską historią i kulturą, Zułowo – miejsce urodzenia marszałka Józefa Piłsudskiego, Dukszty – gdzie na cmentarzu leżą ofiary wojny 1919-20, Dyneburg – wyzwolony przez Wojsko Polskie z rąk bolszewickich w styczniu 1920 r., Kircholm – pole zwycięskiej bitwy ze Szwedami z 1605r, Rygę z przepięknymi secesyjnymi kamieniczkami, urokliwymi cerkwiami i zamkiem. W drodze powrotnej z Łotwy przejechaliśmy przez historyczną Laudę – zwiedziliśmy jedyne w Europie Muzeum Powstania Styczniowego, a także Szetejnie nad Niewiażą – miejsce urodzenia i dzieciństwa naszego noblisty Czesława Miłosza. Zwiedziliśmy również Kowno, w którym podziwialiśmy Ratusz, zamek, Bazylikę św. Piotra i Pawła. W Trokach nieopodal Wilna niesamowite wrażenie wywarł na nas zamek położony na wyspie. Atrakcją był rejs statkiem po jeziorze Galwe.

Oprócz zabytków i miejsc pamięci mieliśmy okazję zwiedzić polską szkołę w Podbrodziu, gdzie odbyła się uroczystość wręczenia dyplomów laureatom konkursu, a także być świadkiem prac ekshumacyjnych prowadzonych przez IPN w lasach litewskich.

Gratuluję laureatkom Konkursu – Agacie Kaflowskiej i Agacie Dymeckiej z kl. II C oraz opiekunowi merytorycznemu – Pani wicedyrektor Ewie Piwnik.