Otwarty Międzyszkolny Konkurs Fizyczny im. B. Koronkiewicz
OTWARTY MIĘDZYSZKOLNY KONKURS FIZYCZNY
Wszystko zaczęło się w 1996 r., kiedy to nauczyciele fizyki X LO postanowili zrobić po raz pierwszy Szkolny Konkurs Fizyczny. Konkurs był dwuetapowy: Etap pierwszy polegał na wyłonieniu 10 najlepszych uczestników z całej szkoły. Następnie w drugim etapie osoby te przedstawiały w auli X LO swoje prace fizyczne oraz eksperymenty. Jury, w skład którego wchodzili profesorowie z wyższych uczelni wrocławskich, wybierali „Najlepszego Fizyka X LO”.
W 2005 r., ogłoszonym prze Organizację Narodów Zjednoczonych „Światowym Rokiem Fizyki” nauczyciele fizyki w X LO: (Helena Nazarenko – Fogt oraz Bożena Koronkiewicz) postanowili pokazać światu „swoje najukochańsze dziecko” – „Szkolny Konkurs Fizyczny”. W ten sposób rozpropagowali konkurs w innych szkołach. Formuła konkursu, sprawdzona i doskonalona przez 9 lat , pozostała niemal bez zmian. Została nawiązana oficjalna współpraca z Politechniką Wrocławską i Wydziałem Fizyki i Astronomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Partnerami konkursu zostali: prof. Ewa Dębowska, prof. Włodzimierz Salejda, dr Zygmunt Mazur i wielu innych pracowników naukowych z obu uczelni. Patronami Otwartego Międzyszkolnego Konkursu Fizycznego są: Urząd Marszałkowski, Kuratorium Oświaty oraz od 2013 roku Polski Związek Fizyków:
Konkurs, który początkowo miał regionalny, dolnośląski charakter, rozrastał się stopniowo na sąsiednie województwa. Gościliśmy nauczycieli i uczniów z województwa wielkopolskiego, śląskiego, opolskiego, zachodniopomorskiego. Konkurs wzbudza bardzo duże zainteresowanie, ponieważ nagrodą główną jest indeks na dowolny wydział Politechniki (z wyłączeniem wydziału architektury) oraz „indeksy” na Uniwersytet Wrocławski – Wydział Fizyki i astronomii. W latach 2005 – 2007 dodatkową nagrodą dla finalistów konkursu była wycieczka naukowo-dydaktyczna do CERN-u w Genewie. W roku 2008 finaliści odwiedzili synchrocyklotron BESSY w Berlinie oraz Getynge z jej Uniwersytetem i ważnym dla fizyków Instytutem Maxa Plancka. Konkurs trwa do dnia dzisiejszego, jednak finaliści nie wyjeżdżają na wycieczkę do CERN-u, ponieważ ograniczono tam możliwość zwiedzania. W 2014 roku dodatkową nagrodą dla czterech finalistów konkursu jest udział w Szkolnych Warsztatach Astronomicznych w Izerskim Parku Ciemnego Nieba.
Do tej pory w finale naszą szkołę reprezentowało siedmiu uczniów. Każdy z nich otrzymał tytuł finalisty:
Lista uczniów NASZEJ SZKOŁY zakwalifikowanych do finału
OTWARTYEGO MIĘDZYSZKOLNEGO KONKURSU FIZYCZNEGO W LATACH 2005 – 2013
L.p. | Imię i nazwisko | Rok | Temat referatu |
1 | Łukasz Zatorski | 2006 | Spektroskopia i jej zastosowanie w badaniach astronomicznych. |
2 | Krzysztof Głuszczyński | 2007 | Ewolucja gwiazd o różnych masach. |
3 | Bogusław Greiss | 2008 | Transformator Tesli. |
4 | Jakub Konieczny | 2011 | Efekt Dopplera wokół nas. |
5 | Paweł Wyborski | 2012 | Dyfrakcja promieniowania na siatkach dwu i trójwymiarowych |
6 | Michał Grzesiak | 2012 | Fizyka w domu energooszczędnym |
7 | Paweł Wyborski | 2013 | Zabawy dźwiękami |
8 | Rafał Marcinkowski | 2014 | Przepływy pomiędzy żaglami |
Szczególną wartością konkursu jest integracja środowiska nauczycieli szkół średnich i akademickich. Nauczyciele fizyki spotykają się i wspólnie pracują nad ocenianiem zadań, słuchają ciekawych wykładów. Pracę nauczycieli nadzoruje zawsze autor zadań konkursowych dr Zygmunt Mazur. W sumie w konkursie wzięło około 500 uczniów. Większość z nich podjęła studia na Politechnice Wrocławskiej i Uniwersytecie Wrocławskim.
Organizacja tego konkursu, spotkania z jego uczestnikami i ich opiekunami to wielka przyjemność, ale i wielki wysiłek. Organizacją konkursu zawsze zajmował się nauczyciel fizyki z naszej szkoły. Dodatkowo nad organizacją i przebiegiem konkursu czuwali co roku uczniowie jednej z klas D i E różnych roczników. To właśnie Oni byli odpowiedzialni za przygotowanie plakatów, organizowanie plebiscytu publiczności, przygotowanie i obsługę sprzętu nagłaśniającego, oświetleniowego, konferansjerka podczas finału, asystowanie uczestnikom wykonującym doświadczenia pokazowe i wiele innych prac.