Edukacja w Miejscach Pamięci

24 października klasa II B, wraz z wychowawcą – prof. D. Lipińską i ulubionym nauczycielem historii –  prof. M. Sawickim udała się na dwudniowy wyjazd do Krakowa. Wycieczka ufundowana była przez Urząd Miasta Wrocławia i miała charakter historyczno-naukowy, więc trafiła do nas, humanistów, wspaniale.
Wkrótce po przyjeździe do Krakowa, po zameldowaniu się w kameralnym hostelu, zwiedziliśmy Muzeum Schindlera – Muzeum Historyczne miasta Krakowa. Trzeba przyznać, że jest tu niezwykle ciekawe dla tych zwiedzających, którzy pragną poznać w szczegółach życie Krakowian, a zwłaszcza krakowskich Żydów podczas okupacji hitlerowskiej. Wystawa została tak pomyślana, by widz w subtelny sposób mógł przechodzić do kolejnych ram czasowych. Poznaje więc najpierw życie w przedwojennym polskim Krakowie, a następnie warunki życia w okupowanym przez Niemców mieście. W tej części wystawy ukazano, jak trudno żyło się Krakowianom, a zwłaszcza Żydom  podczas okupacji oraz w jaki sposób Oskar Schindler starał się im pomagać, zatrudniając ich w swojej fabryce. Dzięki jego skutecznym staraniom setki ludzi pochodzenia żydowskiego ocaliło swoje życie. Na wystawie wątki kultury żydowskiej i europejskiej przeplatają się z burzliwymi czasami wojny, co sprawia, że jest ona i ciekawa i  przystępna dla odwiedzającego.
Po wyjściu z muzeum udaliśmy sie na plac Bohaterów Getta Krakowskiego (wcześniej Plac Żydowski), gdzie poznaliśmy bliżej historię Żydów krakowskich podczas okupacji. Po przerwie obiadowej wyruszyliśmy dalej, by zwiedzić Kazimierz, czyli dzielnicę żydowską. Niestety, nie udało nam się wejść do synagogi z powodu trwających tam modłów, jednak był to dobry pretekst do poznania bliżej święta Sukkot i Jom Kippur (święta namiotów). Po wyjściu z Kazimierza chętni udali się jeszcze na wieczorny spacer po krakowskim rynku.
Następnego dnia zwiedziliśmy Wawel i jego królewskie grobowce, a także piękną Katedrę Wawelską, w której znajduje się wiele relikwii świętych, między innymi św. Jana Pawła II. Są tu pochowani, obok polskich królów, wielcy poeci – Adam Mickiewicz i Juliusz Słowacki, a także prezydent Polski – Lech Kaczyński, tragicznie zmarły sześć lat temu. Po opuszczeniu Zamku Królewskiego na Wawelu przeszliśmy do kościoła Mariackiego, gdzie mogliśmy zachwycić się niesamowitym ołtarzem stworzonym przez Wita Stwosza, podziwialiśmy także przepiękne witraże Stanisława Wyspiańskiego w kościele o. franciszkanów. Potem przeszliśmy do Muzeum Historycznego Rynku Podziemnego, gdzie świetnie przygotowane wystawy przybliżyły nam wygląd średniowiecznego Krakowa, styl ubioru jego mieszkańców i ich życie codzienne. Był to ostatni punkt naszej wycieczki.
Wyjazd do Krakowa był bardzo udany – mieliśmy okazję, by bliżej poznać nie tylko dawną stolicę naszego kraju, jej historię i zabytki, ale również siebie.